قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
سرخط خبرها

سفیران سلامت | ضرورت دوسویه‌سازی شاهراه «گردشگری سلامت» میان مشهد و کشور‌های هدف

  • کد خبر: ۹۷۵۱۱
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
سفیران سلامت | ضرورت دوسویه‌سازی شاهراه «گردشگری سلامت» میان مشهد و کشور‌های هدف
عبدالرضا زرگری - پژوهشگر مطالعات روابط خارجی

جهان‌شهر معنوی مشهدالرضا (ع) به برکت وجود مضجع منور رضوی، نه‌فقط بزرگ‌ترین کلان‌شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) است، بلکه قطب دوم گردشگری سلامت به شمار می‌آید و در یک کلام، دیار «برترین‌های افتخارآمیز»، «ظرفیت‌های منحصربه‌فرد» و شهر «مزیت‌ها و تفاوت‌ها» است.

برخورداری خطه خورشید هشتم از جاذبه‌های زیارتی، گردشگری و همچنین مراکز درمانی مجهز موجب شده است تا گردشگران سلامت از ۸۶ ملیت به‌خصوص از عراق، افغانستان، بحرین، ترکمنستان، کویت، پاکستان، عربستان، عمان، تاجیکستان، قطر و جمهوری آذربایجان به مشهد برای زیارت و درمان سفر کنند.

خوشا به سعادت پزشکان و کادر درمان و مفاخر صنعت گردشگری سلامت این شهر که فقط «زینت‌المجالس» دارالشفای شهر برکت و کرامت رضوی نشدند، بلکه در نقش «طبیب دوار» و «سفیران سلامت» در دیگر بلاد اسلامی هم ایفای وظیفه می‌کنند.

به بیانی دیگر، چه بسیار طبیبان حاذقی که در جاده یک‌طرفه، اما پرسنگلاخ بیمار، دلال و کلینیک و بیمارستان منتظر نماندند تا این بیماران غیرایرانی باشند که به مراکز درمانی شهر مراجعه کنند، بلکه به معکوس‌سازی این روند هم اندیشیده‌اند.

چه می‌شود مسئولان به موازات ارتقا و توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌های مراکز درمانی فعال برای درآمدزایی از حوزه سلامت به فکر راه‌اندازی و استقرار ده‌ها و بلکه صد‌ها شعبه ثابت و کاروان سیار درمانی در قالب عناوینی مانند «موکب جهادگران سلامت رضوی» به فراخور نیاز بیماران در کشور‌های جامعه هدف به‌ویژه کشور‌های همسایه و «جهان اسلام» باشند؟
خوشبختانه تجربه گران‌سنگی چندین‌سال در جریان حماسه راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی به همت «آستان قدس رضوی» و «بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی» از مرز‌های شرقی کشور تا نجف و کربلا محقق شد.

چه می‌شود تشکلی هم‌افزا و بومی در مقیاس استانی با مشارکت فعالانه همه نهاد‌های متولی بالادستی و دخیل مانند استانداری خراسان‌رضوی، آستان قدس رضوی، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال در بخش‌های دولتی و کلینیک‌های خصوصی دارای مجوز تشکیل شود و شماری از طبیبان حاذق و کادر درمان مجرب این دیار، مشابه ایده «پزشکان بدون مرز» یا «مرکز پزشکی حج و عتبات عالیات» به‌صورت هدفمند و دوره‌ای زیر بیرق سبز دارالشفای متبرک رضوی به درمان بیماران در گستره جهان اسلام بپردازند؟

اقدام انسان‌دوستانه‌ای که حتی به‌صورت انفرادی بار‌ها توسط پزشکان متعهد و متخصصی مانند دکتر سیدناصر عمادی در کشور‌های آفریقایی و آسیایی از کنیا، غنا، زیمبابوه، تانزانیا، سومالی و نیجریه و بروندی گرفته تا اقلیم کردستان عراق و سوریه و... به‌خوبی و با موفقیت تجربه شده است، به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهور برخی از این کشور‌ها را به تحسین وا داشته و اتفاقا بهانه تأسیس سفارتخانه بروندی در تهران نیز شده است.

بدیهی است حضور دوره‌ای و نوبتی این طبیبان همراه کادر درمان در مراکز درمانی ثابت و سیار در کشور‌های جامعه هدف، علاوه بر غربالگری مقدماتی و انجام درمان‌های اولیه و درنهایت ارزآوری در خور توجه، سبب خواهد شد بیماران نیازمند به مراقبت‌های بستری یا عمل‌های جراحی خاص و... شناسایی و سپس وفق سازوکار‌های حمایتی از قبل پیش‌بینی‌شده، مقدمات اعزام هدفمند آنان به مراکز درمانی و فعال در مشهد فراهم شود.

سخن پایانی اینکه در مکاتب اقتصادی غربی و شرقی، «تحصیل سود» حرف اول و آخر را می‌زند، اما در «مکاتب نبوی، علوی و رضوی» این جلب «رضایت خلق خدا» ست که اگر حاصل شود، تمهید رضایت خالق رحمان و رحیم هم در پی اوست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->